Co to jest?
Kwas foliowy to witamina z grupy B. Naturalnie występuje w zielonych warzywach (takich jak kapusta, szpinak, sałata, brokuły, brukselka, szparagi), roślinach strączkowych (fasolka szparagowa, groch, soja, soczewica), owocach cytrusowych (pomarańcze, banany), orzechach. Ma postać folianów, które niestety łatwo ulegają rozkładowi w trakcie długotrwałego przechowywania i obróbki termicznej żywności. W formie syntetycznej kwas foliowy występuje „czysty” w tabletkach lub jako składnik preparatów wielowitaminowych. W przeciwieństwie do folianów nie rozkłada się i jest łatwo przyswajalny przez organizm. Lekarze zalecają przyjmowanie kwasu foliowego co najmniej 4 tygodnie przed ciążą i w trakcie pierwszego trymestru (do 12 tygodnia) ciąży. Sugerowana dawka to 0,4 mg dziennie.
Po co brać?
Kwas foliowy pomaga chronić zdrowie dziecka, zmniejsza częstość występowania wad cewy nerwowej – rozszczepu kręgosłupa i bezmózgowia. Są to wady wrodzone powstające, gdy układ nerwowy w pierwszych tygodniach od poczęcia, nie rozwija się prawidłowo. Przyczyny tych wad nie są do końca poznane, ale skutki są przerażające: porażenie kończyn, upośledzenie umysłowe, śmierć.
Badania naukowe pokazały, że dzięki przyjmowaniu przez kobiety kwasu foliowego ryzyko rozwoju wad u dziecka zmniejszyło się o 70%. Lekarze i eksperci zalecają, aby kwas foliowy zażywała każda kobieta w wieku rozrodczym, ze względu na nieplanowane ciążę, a z powodu zwiększonych potrzeb żywieniowych- aż do porodu i w okresie karmienia piersią. Ten składnik nie wywołuje efektów ubocznych, oczywiście jeśli jest dawkowany zgodnie z normą.
Nowe odkrycie
Ogromny ogólnoświatowy wzrost liczby zachorowań na astmę w ciągu ostatnich 50 lat - zwłaszcza wśród dzieci - zastanawiał ekspertów i skłaniał do naukowego szukania przyczyny tego wzrostu. Badania przeprowadził zespół prof. Michaela Daviesa z Research Centre for the Early Origins of Health and Disease przy University of Adelaide w Australii. Naukowcy „wzięli pod lupę” wpływ spożywania kwasu foliowego przez 557 spodziewających się dziecka Australijek na wystąpienie astmy u dziecka w późniejszym okresie, badając ich dietę w trakcie ciąży oraz częstość występowania astmy wśród ich dzieci w wieku 3,5 oraz 5,5 roku. Wykazali, że coraz częstsze spożywanie kwasu foliowego w późnym okresie ciąży, zwłaszcza w postaci suplementu, znacznie zwiększa ryzyko astmy rozpoznawanej przez lekarza w wieku 3,5 roku, przewlekłej astmy (rozpoznawanej w wieku 3,5 oraz 5,5 roku) oraz prawdopodobnie astmy w wieku 5,5 roku.
Profesor Davies stwierdza jednak, że ani naturalny kwas foliowy zawarty w warzywach, orzechach i owocach, ani przyjmowanie kwasu foliowego we wczesnym okresie ciąży, nie zwiększały zagrożenia. Jedynie przyjmowanie suplementów kwasu foliowego w późniejszym okresie ciąży mogło potencjalnie wywoływać problemy układu oddechowego u dzieci.
Sceptycyzm i rozsądek
Badania australijskiego zespołu są przyjmowane z dużą rezerwą. Eksperci powtarzają, że stosowanie kwasu foliowego w czasie ciąży znacznie zmniejsza liczbę dzieci urodzonych z poważnymi nieprawidłowościami mózgu czy rdzenia kręgowego oraz niepełnosprawnych z tego powodu. Logicznie argumentują, iż astmę można leczyć, natomiast wady cewy nerwowej to poważna choroba, trwająca całe życie, a nawet prowadząca do śmierci. Lepiej zaryzykować astmę, niż narazić dziecko na ciężkie wady rozwojowe.
Podważane są też metody badawcze. Najnowsze badania oparto na rozesłanej do kobiet ankiecie, na którą odpowiedziało 76 procent z nich. Nie są badaniami z losowym doborem próby, a wykazywane podwyższone ryzyko nazywania kwasu jest statystycznie ledwo istotne.
Warto konfrontować opinie i nie sugerować się tylko jedną publikacją, czy ogłoszeniem wyników badań. Jedna jaskółka wiosny nie czyni, a badania jednego zespołu naukowego nie są do końca miarodajne i na pewno nie wywołają rewolucji w medycznych zaleceniach dla przyszłych mam.
Źródła:
http://dziecko.onet.pl/36916,5,7,gdy_kwas_foliowy_szkodzi,1,artykul.html
www.kwasfoliowy.pl
Tekst wyróżniony przez redakcję
Czytaj teksty o zdrowiu na oFeminin:
Komu chłopca, komu dziewczynkę?
Zasady prawidłowej diety dla dzieci